Globálne strategické podnikateľské jednotky

Globálne strategické podnikateľské jednotky (Global Strategic Business Units – GSBU) slúžia na vytváranie globálnych celosvetových používaných značiek a produktových radov. Možno tak účelnejšie vynakladať predovšetkým marketingové náklady.

Charakteristika globálnych SBU

Globálne strategické podnikateľské jednotky sú charakteristické hlavne:

  • zamerané sú na konkrétne výrobkové trhové kombinácie, teda na určitú skupinu výrobkov pre konkrétnych zákazníkov a ich potreby, zameriavajú sa na špecifický trh charakteristický určitou veľkosťou požiadavky a dynamiku rastu,
  • majú špecifický okruh konkurentov,
  • majú častejšie externé väzby (vzťahy k trhu, konkurencií,…),
  • možno pre ne stanoviť dlhodobé strategické ciele a strategický plán na ostatných podnikateľských jednotkách relatívne nezávislý,
  • majú svoje vedenie, svojho manažéra, ktorý zodpovedá za strategické plánovanie (tvorbu SP pre celosv. trh), marketingový výskum, vývoj nových produktov, výrobu a ziskovosť.

Centrá zdieľaných služieb – Global Business Services

Odborníci špecialisti z jednotlivých oblastí činnosti a krajín sú zlučovaní do medzinárodných tímov – centrá zdieľaných služieb (GBS – Global Business Services) – koncentrujú a ďalej rozvíjajú špecifické znalosti a know-how. To sa následne rozširuje do všetkých častí korporácií (sú tu prijímaný len tí najvýkonnejší a najlepší, ktorí zabezpečia transfer know-how,napr. do novo zakladaných DS v nových regiónoch).

Centrálne korporatívne funkcie

Centrálne korporatívne funkcie sa týkajú uskutočňovania strategických analýz a tvorby firemnej vízie a stratégie, tzn. Predovšetkým oblastí z marketingu, controllingu a financovania. Najčastejšie ide o nasledujúce korporatívne funkcie:

  1. Rozhodovanie o zásadných investíciách:
    • tvorba marketingovej stratégie
    • rozvoj ľudského kapitálu
    • personálna stratégia
    • rozvoj riadiacich pracovníkov
  2. Finančný a investičný manažment
  3. Strategický controlling
    • strategické plánovanie a kontrola
  4. Nákup a predaj kapitálových účasti
  5. Rozhodovanie o spôsobe získavania kapitálu
  6. Riadenie príjmovej a výdajovej politiky (clearingové miesto, vnútrokoncernová banka)
  7. Rozhodovanie o zásadných investiciách
  8. Tvorba marketingovej stratégie
  9. Právne služby a právne poradenstvo
  10. Daňové otázky a daňové poradenstvo
  11. Public relations a sponzoring
  12. Centrálne účtovníctvo
    • konsolidácia ročných uzávierok dcérskych spoločností
    • obchodná bilancia
    • ročná výročná správa
    • interná revízia
  13. Výhodná centralizácia ďalších aktivít, popri spoločných firemných činnostiach často ide o:
    • spoločný nákup a poskytovanie nakúpených komodít dcérskej spoločnosti
    • nakupovanie služieb od vonkajších špecializovaných subjektov (napr. udržovanie informačného systému), realizovanie prostredníctvom „outsourcingu“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *